Om BL Webbtid

BL Webbtid är ett programtillägg till BL Tidredovisning som låter dig och dina medarbetare registrera tider var ni än befinner er, förutsatt att det finns tillgång till internet.

Om ditt företag har medarbetare som löpande ska registrera sin egen tid, är BL Webbtid en användbar lösning. Det kan exempelvis gälla arbetsgivare med resande säljare eller montörer. Med BL Webbtid behöver medarbetarna enbart ha tillgång till internet och en webbläsare för att kunna registrera sina tider. Den som ansvarar för att sammanställa alla tider importerar sedan enkelt all registrerad tid till BL Tidredovisning. BL Webbtid är ett komplement till BL Tidredovisning och kan inte köras separat. Du måste alltså ha licens för BL Tidredovisning samt ett konto för BL Webbtid.

Läs våra gällande Licensvillkor här.
Läs mer om hur du jobbar i BL Webbtid här.

Vilka kan jobba med Webbtid?

För att en medarbetare ska kunna logga in på webbtidssidan behövs ett användarnamn och ett lösenord. Det väljer ni själva genom att lägga in det i medarbetarens inställningar i BL Tidredovisning.

  1. Börja att gå in under Tidredovisning – Uppläggning – Medarbetare.
  2. Om du inte redan har medarbetare upplagda klickar du på Ny, annars markerar du någon av de upplagda personerna och klickar Redigera.
  3. Nere i högra hörnet lägger du in valfritt användarnamn och lösenord. Du kan även välja om en användare i Webbtid ska vara Administratör. Administratörer kommer åt fler inställningar och kan alltid se information som läggs upp i BL Webbtid, även av andra användare.
  4. Spara inställningarna med OK.

 

Inställningar

När du beställer BL Webbtid skapar vi en licens till dig och du får inloggningsuppgifter som ska anges i BL Tidredovisning.

  1. Välj Aktivitet – BL Webbtid.
  2. Klicka på knappen Inställning. Här ska du skriva in de uppgifter du fått av oss:
    Beskrivning – Det här är ett fritt fält där du kan skriva ditt företagsnamn.
    Server – Här skriver du webbtidserver.blinfo.se
    Databas – Här anger du det databasnamn du fått av oss.
    Användarnamn – Här anger du det användarnamn du fått av oss.
    Lösenord – Här anger du det lösenord som du fått av oss.
    Port – Här ska normalt port 3306 vara vald för att programmet ska kunna ansluta till servern på ett korrekt sätt.
  3. Spara inställningarna med OK.

Tid-webbtid

Exportera

När du lagt in inställningarna ska du klicka på knappen Exportera. På så vis skickas data från BL Administration ut till BL Webbtid. Dina medarbetare, upplagda kunder och produkter kommer synas i Webbtid efter exporten.

OBS! Ibland kan det vara nödvändigt att stänga ner och öppna upp webbläsarfönstret för att uppgifter man exporterat ut från BL Administration ska synas i BL Webbtid.

Logga in

Du har fått en egen adress till din webbtidsida som är uppbyggd enligt företagsnamn.blwebbtid.se.
Du möts där av en inloggningsbild, där du loggar in med användarnamnet och lösenordet som lagts in för dig som medarbetare. Det är alltså inte det användarnamn och lösenord som skickas med beställningen, utan de uppgifter som lagts in i BL Tidredovisning. När du är inloggad syns ditt namn uppe till höger på sidan och strax till vänster om namnet finns en knapp för att logga ut.