Elektronisk skattedeklaration – eSKD

BL Administration kan skapa den fil för moms, arbetsgivaravgifter och preliminärskatt som du skickar till Skatteverket via internet. För att kunna skicka en elektronisk skattedeklaration behöver du ha en e-legitimation samt anmäla till Skatteverket att du börjar lämna skattedeklarationen via Internet. Läs mer om det här.

Från och med redovisningsperiod 201902 är det endast momsdeklarationen som lämnas som en eSKD-fil då nya regler gäller kring Arbetsgivardeklaration på individnivå och denna fil skapas på annat sätt. Här kan du läsa mer om Arbetsgivardeklaration på individnivå.

  1. Välj Utskrift/Aktivitet – Skattedeklaration – Skattedeklaration eller gå via snabbknappen Skattedeklaration i löneprogrammet.
  2. Välj knappen eSKD. Ange var du vill att filen ska sparas. Du får ett meddelande om att filen är skapad och sökvägen till den sparade filen.
  3. Välj knappen Skatteverket så kommer du direkt till Skatteverkets sida för e-tjänster och skattedeklaration. Leta reda på filen som heter eSKD. Filen som innehåller uppgifter om moms heter eSKD_moms_(företagets id)_(skattedeklarationsdatum).
  4. För support om hur du laddar upp filen på Skatteverkets sida ber vi dig vända dig till Skatteverket.