BL e-postportal

Via BL e-postportal kan dina leverantörer skicka pdf-fakturor direkt till din molndatabas i BL Administration. Fakturan finns sedan för behandling eller tolkning i programmet. Du slipper jobba parallellt med e-postprogrammet, spara ner och flytta filer och kan istället börja jobba direkt med fakturorna i programmet. Du sparar tid och minimerar risken för att leverantörsfakturor blir liggande.

Självklart kan du också välja att själv skanna och skicka pdf-fakturan till BL e-postportal.

Har du även tjänsten BL Tolkning går fakturan automatiskt vidare för tolkning och registrering.

Förutsättningar

  • BL e-postportal kräver att ditt företag ligger i molndatabas och version 2018.3.156 eller senare.
  • En e-postadress ska vara angiven på företaget i de generella företagsuppgifterna.
  • I inställningarna för Elektronisk fakturahantering ska alternativet Importera skannade leverantörsfakturor/e-fakturor för senare registrering vara valt. Detta alternativ är förvalt för alla nyupplagda molnföretag.
  • Licens för BL Leverantör i molnet.

Aktivera BL e-postportal

BL e-postportal är en tilläggstjänst och kräver att databasen dit dokumentet ska skickas ligger i molnet. Här kan du läsa mer om BL Molndatabas och hur du flyttar din lokala företagsdatabas till molnet.

Gör så här för att aktivera:

  • För att aktivera BL e-postportal klicka på Tilläggstjänsten (pusselbiten) högst upp i snabbmenyn.
  • I listan över integrationer som dyker upp klickar du på knappen Aktivera för BL e-postportal. I nästa ruta ser du vilka rättigheter som BL e-postportal behöver tillgång till. Bekräfta genom att klicka på knappen Ja, påbörja integrationen.
  • Nu skickas ett välkomstmail till den e-postadress som är angiven i de generella företagsuppgifterna. I välkomstmailet står den e-postadressen som du ska använda för att skicka leverantörsfakturor till din molndatabas.

Inställningar BL e-postportal

Överst ser du din e-postadress i BL e-postportal.

Notifieringar

Här styr du om du vill ha notifiering när det har kommit in ett dokument till din molndatabas och till vilken e-postadress.

Automatiskt vidarebefordrad e-post

Om du vill använda en annan e-postadress än den du har fått i din BL e-postportal går det att lösa med en automatisk vidarebefordran. Kanske du t.ex. har en annan e-postadress som du redan nu använder för inkommande leverantörsfakturor, t.ex. faktura@levforetaget.se.

  • Börja med att ställa in en automatisk vidarebefordran från den e-postadress du önskar till din e-postadress i BL e-postportal. Hur man gör det kan se lite olika ut beroende på vilket e-postkonto man har men ofta görs det i inställningarna för e-postkontot.
  • För att vidarebefordringen ska funka fullt ut behöver du också göra en inställning i  BL e-postportal. Gå till Tilläggstjänster (pusselbiten i snabbmenyn) och knappen Inställningar vid BL e-postportal. Här anger du från vilken e-postadress som e-post kommer att vidarebefordras.
  • Klart!

Felmeddelanden

Eventuella felmeddelanden kommer skickas till den e-post som står här.

Det är viktigt att du är inne i rätt företag när du gör detta, så kontrollera att rätt företagsnamn visas uppe till vänster på sidan.

Här kan du läsa mer om övriga tilläggstjänster/integrationer du hittar under Arkiv – Integrationer.