Fieldly – ett digitalt byggprojektverktyg med sömlös koppling till BL

Genom att koppla Fieldly till BL Administration kan du som jobbar i byggbranschen slippa mycket av det tråkiga pappersarbetet. Den sömlösa kopplingen mellan det digitala byggprojektverktyget Fieldly och BL Administration minskar din administration och ger dig full koll på dina projekt, i realtid. Med Fieldly får byggföretag en heltäckande, mobil och molnbaserad hantering av sina projekt, arbetsorder, ätor, checklistor, egenkontroller, dokument samt löne- och fakturaunderlag.

  • Om Fieldly
  • Se en film
  • Hur ser kopplingen ut mellan Fieldly och BL Administration?
  • Kom igång med integrationen
  • Arbetsgång – Aktivering av tjänsten
  • Så här hanterar du en faktura från Fieldly i BL Administration

Om Fieldly

Fieldly är ett digitalt projekthanteringssystem som är utvecklat och skräddarsytt för alla delar av byggbranschen. Det Fieldly vill göra är att byta ut manuella moment mot smarta digitala appar, både när det gäller rapportering och dokumentation. I Fieldly tar man hand om alla delar av projektet, från offert till löne- och fakturaunderlag. Underlagen förs över till BL Administration där man sedan kan jobba vidare med dem.

Fieldlys fokus ligger framför allt på att förenkla kommunikationen mellan de som jobbar på kontor och de som är ute och jobbar på fältet. Framförallt när det gäller alla de rapporter som dagligen skapas och som ligger till grund för faktura- och löneunderlag i BL Administration. Kunderna säger att de minskar administrationen markant – ofta med upp till 50% genom att införa Fieldly. Med Fieldly får du också en bra överblick över hur det ser ut i den dagliga verksamheten i just ditt byggföretag.

Se en film om Fieldly och kopplingen till BL Administration här:

Hur ser kopplingen ut mellan Fieldly och BL Administration?

Kunder kopieras när man startar upp i Fieldly, om man redan har ett BL-konto och synkar in dem direkt i Fieldly. När man sedan skapar nya kunder går de automatiskt över till BL Administration. Det överförs alltså båda vägarna.

När man skapar Projekt & Arbetsorder i Fieldly kopieras de direkt över till BL Administration och synkas på så sätt.

Leverantörsfakturor (kostnaden på projekten) kan man lägga upp i BL Administration, attestera och bokföra dem där och därmed behöver man inte ändra sitt flöde alls. Sedan går de per automatik in i Fieldly och lägger sig på rätt projekt eller arbetsorder.

Fakturaunderlaget skickas över och blir en faktura i Fieldly. Artikelregistret exporteras också från BL Administration till Fieldly.

Löneunderlaget (baserat på rapporterna) kan man också få över till BL Administration, men det sker då via en fil som man tar ut från Fieldly.

Kom igång med integrationen

Vi är glada att du har hittat till vår guide om hur du kommer igång och kopplar integrationen Fieldly mot BL Administration.

Tre viktiga saker innan du börjar.
1. För att våra integrationer ska fungera måste du ha en databas i molnet.
Läs mer om molnlösningen på vår hemsida
2. Alla uppgifter ska vara ifyllda under Arkiv – Företagsuppgifter – Generella så som organisationsnummer, mejladress, företagsnamn m.m.
3. För att du ska kunna nyttja full funktionalitet i integrationen med Fieldy rekommenderar vi att du använder modulerna BL Bokföring, BL Fakturering och BL Leverantör.

Arbetsgång – Aktivering av tjänsten

  1. Allting börjar i BL Administration. Först behöver du vara säker på att du är inne i rätt företag, det vill säga det företag som du vill aktivera integrationen på. Genom att klicka på Arkiv – Val av företag och sedan dubbelklicka på det företag som ska integrera mot Fieldly kan du vara säker på att du har valt rätt.
  2. Därefter klickar du på knappen ”Tilläggstjänster” (ser ut som en pusselbit). Då öppnas webbläsaren upp. Här har vi då samlat alla våra integrationspartners. Scrollar vi ner i den här listan kommer vi till just Fieldly.
  3. Klicka på knappen ”Aktivera” och välj ”Ja, påbörja integration”.
  4. Gå längst upp till höger och klicka på kugghjulet.
  5. Då får du fram en publik nyckel och det är den nyckeln som får det att fungera.
  6. Klistra sedan in den publika nyckeln i Fieldly (kundens verktyg). Som byråpartner får man ett kostnadsfritt inlogg och kan då själv gå in under inställningar i Fieldly och klistra in den här nyckeln.

Så här hanterar du en faktura från Fieldly i BL Administration

Fakturan färdigställs och skapas i BL Administration, antingen av byrån eller av kunden. Den här kunden, byggaren, kan alltså själv ha BL Administration (modulen fakturering) med en koppling till byrån.

  1. För att få fram ordern/fakturan så ska du vara inne i rätt företag i BL Administration.
  2. Var inne i Faktureringsmodulen och klicka på knappen ”Fakturaregistrering”.
  3. För att hitta ordern klickar du på knappen ”Öppna”.
  4. Då hittar du ordern som skapades inne i Fieldly.
  5. Dubbelklicka på den så öppnas den upp i fakturaregistreringen. Där finns då också alla artiklar som man har registrerat på den ordern.
  6. Nu kan du färdigställa fakturan och göra klart den precis som vanligt i BL Administration. Det vill säga skriv ut fakturan och uppdatera den, sedan kan du se den i reskontran.