Skapa dina kundfakturor på webben

Se en film:

Så kommer du igång med fakturering på webben

  1. Börja med att se till att du är inne på rätt företag i BL Administration. Klicka på knappen Tilläggstjänster i snabbvalsmenyn.
  2. Klicka sedan på Kom igång-knappen för app.bjornlunden.se och logga in med BankID, BL Konto, Facebook eller Google. Fyll på med dina uppgifter för att göra din användare på app.bjornlunden.se komplett.
  3. I nästa steg väljer du de delar som ska användas i det aktuella företaget, markera Fakturering och gå vidare.
  4. De som ska ha möjlighet att skapa fakturor behöver nu bjudas in. Ange namn, e-post och personnummer (krävs för inloggning med BankID). Användarna får ett välkomstmail och därefter är det bara att börja fakturera.

Registrera en faktura

  1. Logga in via webben på app.bjornlunden.se.
  2. Välj Fakturering.
  3. Under rubriken Kundfakturor ser du alla kundfakturor som är skapade i företaget.
  4. För att skapa en faktura klickar du på Ny faktura.
  5. Här väljer du vilken kund du vill fakturera och efter det väljer du vilka artiklar du vill lägga till i fakturan. Vill du inte jobba med artiklar går det även bra att skriva in egen text i beskrivningsraden.
  6. Under artiklarna kan du lägga till Fakturadatum, betalningsvillkor och förfallodatum.
  7. Längst ner väljer du om du vill Ladda ner fakturan till en PDF-fil eller om du vill Skicka fakturan via e-post direkt till kunden.

 

Kunder

Här kan du se alla kunder som är upplagda i företaget. Vill du ändra information på en kund klickar du in på kunden och gör ändringen. Vill du lägga upp en ny kund klickar du på Ny kund uppe i högra hörnet.

Artiklar

Här kan du se alla artiklar som är upplagda i företaget. Vill du ändra något på en artikel klickar du in på den artikeln och klickar sedan på Spara.
Vill du lägga upp en ny artikel klickar du på knappen Ny artikel uppe i högra hörnet.

Fakturainställningar

För att komma åt dessa inställningar krävs det att du på din användare har rättigheten Admin. Du ändrar rättigheterna under Inställningar – Användare.
Här kan du sätta ett betalningsvillkor som kommer att vara förvalt i fakturaregistreringen.
Du kan också ange nästa fakturanummer och nästa kundnummer, extra användbart för dig som tidigare har fakturerat i ett annat system för att kunna fortsätta nummerserien.

 

Har du inte kommit igång med våra webbtjänster än? Så här gör du!