Attestera dina leverantörsfakturor på webben

Så kommer du igång med Attest på webben

  1. Börja med att se till att du är inne på rätt företag i BL Administration. Klicka på knappen Tilläggstjänster i snabbvalsmenyn.
  2. Klicka sedan på Kom igång-knappen för app.bjornlunden.se och logga in med BankID, BL Konto, Facebook eller Google. Fyll på med dina uppgifter för att göra din användare på app.bjornlunden.se komplett.
  3. I nästa steg väljer du de delar som ska användas i det aktuella företaget, markera Attest och gå vidare.
  4. De som ska ha möjlighet att attestera leverantörsfakturor behöver nu bjudas in, det blir alltså ett separat attestantregister för Attest på webben/i mobilen. Man anger namn, e-post och personnummer (krävs för inloggning med BankID). Användarna får ett välkomstmail och därefter är det bara att börja attestera.
  5. Kontrollera att du har Automatregistrering till bokföring inställt i företagsuppgifterna för Leverantörsreskontran, då detta är en förutsättning för att få hanteringen korrekt i alla lägen.

Se en film:

Du som byter från attesthantering i BLA till attest på webben

Det går bra att fortsatt köra vidare på den tidigare lösningen, även om fördelarna med att byta till vår nya attest är flera. Bland annat behöver attestanterna inte ha BLA installerat utan kan sköta attesten direkt i mobilen eller på webben.
Om du aktiverar den nya attesthanteringen kommer en ny uppsättning attestanter att läggas upp, det är alltså inte de redan befintliga attestanterna du kommer att använda när du kör igång med Attest på webben/i mobilen.

 

När du byter till Attest på webben/i mobilen finns det några saker att tänka på:
– Se till att inte ha några registrerade men ej uppdaterade leverantörsfakturor i samband med övergången.
– Försök att ha så få oattesterade leverantörsfakturor som möjligt i samband med övergången.
– På de fakturor som ändå eventuellt är oattesterade vid övergången kan man via kontroll reskontra – redigera fakturauppgifter välja att byta till en av de nya attestanterna (efter övergången).
– Om det finns attestansvariga på leverantörerna bör man se över dessa efter övergången och byta till den blapp-attestant som ska vara ansvarig istället för bla-attestanten. 

Användare och Attestanter

Det går bra att komplettera med både användare och attestanter allt eftersom. Detta görs i Inställningar – Användare där man bjuder in användare och bockar i rättigheten till attest. Under Inställningar – Attestanter lägger du upp ett attestflöde (om attest ska göras av flera personer i en särskild ordning) eller om de ska ha någon speciell attestroll.

Notiser och Påminnelser

Under Inställningar – Notiser och påminnelser kan du välja om attestanterna ska få ett mail per faktura eller ett samlingsmail. Du kan där ställa in om du vill att det ska gå ut en påminnelse om att det finns oattesterade fakturor. Du väljer även där efter hur många dagar som första påminnelsen ska skickas ut.

Har du inte kommit igång med våra webbtjänster än? Så här gör du!